17-19 mars

Så var tiden på Koh Chang till ända (igen!). Vädret i torsdags blev aldrig bättre. Tillslut gick vi hem på hotellet och bröt ihop/surade (gissa vem som gjorde vad!?) men det blev det ju verkligen inte bättre av. Vi begav oss därför ut i duggregnet igen. Där tröstade vi oss med att köpa en öppen biljett till snorklingstur fredag eller lördag, gjorde av med lite pengar på bikinis och linnen och hamnade tillslut på ett mycket mysigt ölställe där de hade ett biljardbord. Vår obligatoriska semesterturnering var därmed igång!
Efter några starköl för mycket, som visade sig vara mycket starkare än i Sverige, kände vi att vi spårat så pass så det nog var läge att sluta spela. Istället gick vi till hakets restaurangdel och åt middag. Efter maten hade det klarnat upp, eller ja, det var becksvart men uppehåll, och vi tog en sista öl på stranden.

Fredag morgon vaknade vi ännu en dag till en mulen himmel med regn i luften och bestämde oss för att skippa snorklingen och satsa på morgondagen. Efter frukosten, som var knapphändig pga ölfesten igår, gick vi upp på rummet och sov ett par timmar till. Vi vaknade med nya krafter kring lunch, tog tag i oss själva, åt och hyrde en moppe. Sen drog vi till vårt favoritställe - elefanterna! Där fick vi mata sötaste Namphet och hennes granne och den här gången vågade vi till o med röra vid dem!
Efter stoppet fortsatte vi färden söderut för att åka ännu längre på vägen vi började på häromdagen.
Vi körde o körde och vägen blev sämre o sämre. Tillslut kom vi till vägs ände - Grand Lagoon Resort. Där kostade det till och med pengar (!) för att få komma in och titta så då vände vi och for in på nästa avfartsväg.
Så kom vi till en riktig paradisstrand. Kritvit sand, en liten bar, knappt nå folk och blått vatten.
Dessutom kom solen äntligen tillbaka så vi slog oss ner i varsin solstol och bara njöt!
Väl hemma kikade vi på solnedgången från stranden som plötsligt hade kommit tillbaka och nu var större än någonsin innan vi gick ut och åt på vårt favoritställe som råkar vara en italienare, så det kan gå! Bra dag hur som helst!!

Idag gjorde vi oss åter beredda på snorkling och ställde klockan tidigt. Vädret var lite si och så men Hanna hade en god känsla och övertalade Mange att vi skulle åka.
Och hur häftigt var det inte!?
Ingen av oss är ju direkt några vana snorklare men efter 4 stopp med båten var vi riktigt förälskade båda två! Så många fina fiskar och vacker undervattensvärld.
Det enda riktigt jobbiga var en svensk pojke somvid ett av båtstoppen blev bränd av en manet på armen. Som han skrek!! Armen blev illröd och han fick stora märken efter bränntrådarna. Som tur var hade en annan svensk familj på plats en flaska vinäger som de hällde på och som lindrade lite. Kom ihåg alltså, ta med vinäger på semestern!!
Efter brännattacken var vi 2 ändå tvungna att simma ut till vår båt som låg ett tjugotal meter ut i viken, men det gick bra och det tror vi även det gick för den lilla pojken.
Efter en heldag på sjön var vi riktigt nöjda när vi kom hem och satte oss på en filt på stranden och tittade på den vackra solnedgången.

Nu blir det restaurang och sen en sista tur på "stan" innan det är dags att packa ihop våra pinaler. Imorgon bär det av till Bangkok. Där har vi bokat 5stjärnig svit för knappa tusenlappen per natt. Blir nog en riktig upplevelse med tanke på att boendet i Pattaya "bara" var 4stjärnigt.

Må gott alla därhemma! Vi njuter allt vi kan de sista dagarna!!
Kramar från Mange och Hanna

Hanna matar Namphet och passar på o klappa lite.

Nyduschad elefanthona.

Äntligen sol!! Och då njuter vi såhär!

Och så tar vi små bilder i våra öl-linnen :)

Och svalkar oss i havet.

Påväg hem såg vi en apa, när vi skulle fota honom kom det fram tio till och jagade oss.
Dom höll på att äta upp oss men som tur var var  moppen snabb!

Solnedgång hemma!

Hanna letar efter Nemo.

Så. Himla. Fint!

Mange Snorklovich

Koh Wai. Rena storstan!

Fiskarna i havet.

Underbara vackra Koh Chang!