Förunderliga tyskar

Jag har kanske påtalat detta många gånger förut. Men vad är det med tyskar egentligen?
De kommer från ett land med ett språk som talas av 120 miljoner människor i ca 14 länder… (källa wikipedia)
Så okej det är häftigt. Men dom här 14 länderna är inte Sverige, Norge, Danmark och andra länder som tyska befolkningen har en förmåga att tycka om att besöka.

14 länder…av 244 i världen…5,7%
120 miljoner människor….av 6 823 057 063….ca 5,6%
(källa 118100.se)

Hur som helst, tillbaks till min poäng.

När en tysk kommer till Sverige och vill turista. Varför tar han då ALLTID för givet att varenda rackare i varenda liten byhåla TALAR TYSKA!?

Exempel: På turistbyrån (på den tiden det begav sig där) kom tyska turister alltid in och började prata tyska. Ett fåtal hade tillräckligt med hyfs för att lite försynt först ställa frågan "Sprechen Sie Deutsch?"

Då kunde jag på min stappliga skoltyska förklara att jag inte var jättebra, men skulle göra ett försök.

Men de flesta har alltså den här nonchiga "Alla i HELA VÄRLDEN kan ju tyska för tusan!"-inställningen och jag stör mig på den!

Idag likadant.
Ett tyskt (visade det sig) par stiger in på kontoret.
"Ist das eine Bank?" Fast på mycket slarvig tyska…
Det tar mig faktiskt flera meningar innan jag förstår att det faktiskt är tyska dom pratar och att han vill ta ut pengar. Euro. Jag förklarar (på tyska!) att vår bank inte har någon kontanthantering och hänvisar till Handelsbanken och Sparbanken.

Sen går dom.

Men ständigt denna attityd. "Alla i HELA VÄRLDEN kan ju tyska för tusan!"

///Gana


Kommentarer
Postat av: Fjunis

Jag kan inte mer än bara hålla med dig!! WOOORD!!=).. aqua jam?

2010-08-02 @ 11:00:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0