Arbetsförmedling och A-kassa

Igår var min första officiella dag som arbetslös. Jag är ju inte speciellt orolig att jag kommer förbli det någon längre stund, men är man med i A-kassan ska man väl få de pengar man förtjänar därifrån. Så jag gick till Arbetsförmedlingen för att anmäla mig som arbetssökande (tjusigt ord..!)

Att anmäla sig där tog cirka 45 minuter, inte av köande utan av ifyllande av blanketter på nätet. Smidigt. Dessutom fick jag ungefär 2000000 papper med mig hem, som jag ABSOLUT skulle läsa! Det var minsann viktiga grejer.
För att få A-kassa måste jag ordna fram Arbetsgivarintyg från samtliga arbetsgivare de senaste 12 månaderna.
Summa: 7 st.
Men inga problem, tänkte jag, jag ber ju alltid om ett intyg när jag slutar nånstans. Nähädu, sa hon på AF, för det måste minsann se ut på ett speciellt sätt. Det måste vara ett speciellt, av A-kassorna godkänt dokument. Summa: 1st korrekt 6 st felaktiga.
Okej, får väl kolla på det sen då.
Ja, det kan vara bra att skynda sig med att skicka in papprena, sa AF-tanten, för handläggningstiden ligger på runt 22 veckor. Ursäkta?
Det är ju för fasiken ett halvår!

Dessutom var jag tvungen att gå hem och lägga upp samtliga anställningar jag haft i AF's databas och sedan, inom en vecka, komma in med betygen därifrån så att AF kan verifiera att jag faktiskt har jobbat där. Okej...Nu började jag lessna ur. Sen fick jag 2 möten inbokade med min handledare för att vi ska se hur det går för oss.
"Men jobb går före AF-möten" sa tanten. NÄHÄ? Säger du!?
En handlingsplan utformades där både jag och AF blir skyldiga att göra ditten o datten för att jag fortfarande ska få vara inskriven...
När jag kom hem började jag titta på allting men ganska snabbt la jag ner.

Jag har bara varit medlem i A-kassan i ett par månader och känner inte att jag har asmycket pengar att hämta där..Så började jag fixa med grejerna i AF's databas istället och det enda jag känner är:

Nu går det åt jääättemycket tid åt att göra en exakt likadan CV som jag har på datorn, fast i deras databas, för att jag ska kunna söka exakt samma jobb från exakt samma ställe som jag själv brukar kolla. Alltså, dubbelt jobb för samma träffar? Jävligt logiskt.
Dessutom höll tanten på AF på att svimma när jag svarade på frågan om jag sökt något själv? Ja, sa jag. Jag har en intervju imorgon, en på torsdag, en på torsdag nästa vecka och ett provjobb den här eller nästa vecka.
Så fick man tyst på henne.

Så fort jag får ett jobb nu ska jag ringa AF och be dom dra nånstans, sen tänker jag aldrig mer använda dom. A-kassan har jag inte bestämt mig om än, men inte tusan ligger dom på plus heller. Känns som det dummaste jag nånsin gjort i mitt arbetsliv att gå med där... Man ska betala en massa pengar, men när man behöver dom då gör dom allt i sin makt för att man inte ska få nån pissig ersättning alls...Nej fy!
Inte konstigt att folk är arbetslösa när det är ett heltidsjobb att fortfarande få klassas som arbetslös hos AF samt försöka få ersättning hos A-kassan. Då har man ju inte tid o kolla efter jobb!

///Gana


Kommentarer
Postat av: Emma

Visst är det trevligt!?

Micke har fortfarande inte fått någon a-kassa ännu efter att han kom hem från Svalbard i början utav NOVEMBER. Så han har fått lov att låna pengar utav hans föräldrar för att klara sig då han bara har haft jobb som lärarvikarie sedan dess. Som tur är har han fått ett jobb på Mediamarket som han börjar på om en vecka. Skulle inte förvåna mig om han hinner få sin första lön därifrån innan a-kassan som är skyldig honom över 25000,- :/

Håller tummarna för att du får ett jobb snart! Så du slipper allt krångel & kan be dom fara & flyga! ;)

2010-04-15 @ 10:01:47
URL: http://spirans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0