Utflykt del 2

Igår var det återigen kris med brödet. Jag, som var ledig erbjöd mig ändå att köra till Odda (ca 7 mil västerut) och hämta brödet. Otto, som var den enda som ville/orkade/kunde följa med hängde på.
Det är sjukt mycket tunnlar genom bergen här och vi den första som ligger ca tio minuter bort, håller man på med vattentätning så den är avstängd. Istället får man åka den gamla vägen över berget. Den är dock så pass smal att det aldrig skulle gå att möta t.ex en buss eller lastbild på den. Så då får man köra i kolonn varje hel timme åt vardera hållet.
På ditvägen passade vi precis kolonnen och kunde bara köra igenom.
Sen fortsatte färden i det helt sagolikt vackra landskapet. Jag satt och ojade och åhade mig hela tiden över allt fint, men otto, som har åkt där mycket sa typ "ja det är väl kanske fint".
Kanske!?
De va helt amazing.
Vi mötte gubben med varorna strax utanför Odda och när vi lastat över allting från hans lilla lastbil till vår VW Caddy bestämde vi att köra ner hela vägen till Odda för att titta där.
Och guuud va sött det var. Fanns ungefär 4 affärer, 2 mataffärer, massa söta hus, Vinmonopolet (systemet) och mitt i allt rann nån slags fjord in mellan bergen.
Vi köpte lite smått o gott att äta o dricka (typ müsli, är så sjukt trött på Kelloggs Cornflakes!) och sen körde vi tillbaka. Självklart tänkte vi inte på kolonnen utan blev stående mitt på fjället i 35 minuter. Från de 15 grader och sol som det varit i Odda var det ca 3 grader och snorblåst o mulet där vi stod, så det blev till att sitta i bilen och lyssna på NRK Radio P1 (inte bästa kanalen)
Väl hemma fick vi iaf äta 3rätters (vi anställda får äta 3rätters och hotellfrukost 2 ggr i månaden) och jisses vad gott det var! Dagens meny var Löksoppa, Kylling & Palsternackspuré, Aftereightparfait med bärsås :) Yummie!

Kommentarer
Postat av: elin

Har jag inte sagt att de är p4 eller radio norge du ska lyssna på..?:P Men du där ute mitt i ingenstans kanske inte kan hitta den? haha:)

2008-09-15 @ 18:18:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0