Dag 9

Jahopp! God Jul!
Har ju inte direkt märkt att vi är mitt i julhelgen eftersom jag jobbat som vanligt både igår och idag men det är okej. Igår var det jättemysigt väder. Jag var Stand-by på glaciären. Vilket innebär att jag ska var på glaciären och glida runt mellan 2 klockslag. Får jag ingen lektion så får jag ändå två timmar betalt. Men nu hade jag en påbokning från i förrgår osm jag först åkte med, och sen fick jag en till lektion i 2 timmar. Detta gav tre timmars jobb vilket är lika med betalt för heldag. Vet dock ännu inte hur mycket jag egentligen har betalt, men påbokning ger 4 Euro per timme iaf plus den vanliga lönen.
På kvällen  var vi hos Mange o Carro för att äta "julbord". Vi hade  lax, potatisgratäng, prinskorv och holländska pannkakor med öl i. helt ok.
Dessvärre var även Mange o Carros något underliga huskompisar hemma och efter maten tyckte de att det var dags att röka på lite, så dom satt o gjorde det ett tag. Men egentligen är det okej i jämförelse med de vanliga cigaretterna de sitter o röker hela tiden inomhus annars. Haschet luktar ju liksom bara lite sött så det är mer ok. (eller nåt)

       
Jag.                          Mange.                              Pastagratäng a lá Röven.

  
Carro.                                 Prinskorv & lax.

Men vid elva tackade jag och Nienke för oss och gick genom byn hem. På vägen gick vi upp till kyrkan för att se vad som var på g där eftersom alla människor gick ditåt. Däruppe hade dom nån slags julmässa men det var så fullt så folk stod utanför och lyssnade - helt knäpptysta. :)


Kaprun Kyrka.

Imorse visste jag sen inte om jag skulle jobba så då måste man gå upp vid 8 och ringa till något av kontoren och kolla om man ska jobba. De sa åt mig att jag återigen var standby på glaciären så jag begav mig ditåt. När jag precis skulle kliva av bussen så ringer Kraus (chefen) och säger att jag ska vara på Maiskogel istället (ett berg i byn) som vikarie åt en holländare som gjort sig illa. Så då var det bara att åka första bästa buss tillbaks och byta om till pjäxor på bussen.
Kom fram till Maiskogel och träffar Rik som killen heter som jag vickade för. Han har en mamma med två söner hela veckan privat och nu var jag tvungen att ta de sista två dagarna då han gjort illa foten så han inte kunde få på sig pjäxan. Gästerna pratade holländska så mamman har hela dagen fått agera tolk mellan mig och barnen. Men de var hemskt trevliga och bjöd på lunch och så så allt gick bra. Imorgon ska vi åka i Zell am See och där har jag inte åkt än så det blir skojs!

Nu ska jag hem, ta en dusch och äta något.
Just det. Häromdagen satt jag och Nienke och listade vilket bra och prisvärt boende vi har. Vi har bland de dyraste hyrorna (300 Euro per person och vi är fem stycken i tre rok) och vi får följande för det priset:
- En icke fungerande köksfläkt.
- Ingen ugn eller mikro, bara fyra spisplattor
- en 1kvm stor kyl innehållande frysfack (där försvann en hylla)
- sjukt kallt golv
- ett badkar utan duschdraperi = swimmingpool (det är ju iofs lyx med pool)
- Ett antal trasiga lampor som tanten (hyresvärden) lovat fixa
- Inga som helst tvättmöjligheter förutom i badkaret. eller jo förresten, tanten erbjöd oss en maskin (på fem pers!) i veckan för 4 Euro/pers. Det kan hon glömma.
- Inga som helst torkmöjligheter då det är så pass kallt så att det tar en vecka o få saker torrt.

Men sen har vi ju faktiskt balkong :D

///Hanna

Kommentarer
Postat av: sandy

Haha men shit.. Jag både skrattar och gråter Haneypie. Men jag tycker du är så himla modig! Jag skulle ha satt mig i en snödriva och gråtit.



Keep on! Du är så bra.



Puss från Sandra.

2008-12-26 @ 14:19:39
Postat av: Mams

Jag håller på dig. Du fixar detta som allt annat. Nienke verkar ju vara schysst och jag är tacksam om du ger f - n i att röka på ;-)

Älskar dig!!!

2008-12-27 @ 12:08:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0